Trendy w rekrutacji - tak mogą wyglądać rozmowy kwalifikacyjne? | na-etacie.pl
issue
Dziękujemy
Wiadomość została wysłana
Wyślij nam wiadomość
Adres email Podaj email Niepoprawny format adresu email
W czym możemy pomóc? Wpisz treść zgłoszenia
Trendy w rekrutacji - tak mogą wyglądać rozmowy kwalifikacyjne?

Trendy w rekrutacji - tak mogą wyglądać rozmowy kwalifikacyjne?

Dzisiejsze rozmowy kwalifikacyjne wyglądają całkiem inaczej niż spotkania o pracę naszych rodziców czy dziadków. Po pierwsze, odbywają się o wiele częściej, bowiem powstały nowe zawody, a dzisiejszy pracownicy nie związują się z jednym miejscem pracy, tylko szukają takiego, które sprosta ich oczekiwaniom i potrzebom. Po drugie, rozmowa nie ma jedynie na celu wyłonienia jednego kandydata, ale i sprawdzenie jego możliwości i umiejętności.
Samym procesem rekrutacji zajmują się wykwalifikowani specjaliści, którzy wiedzą jak sprawdzić kandydata na dane miejsce pracy. W celu poznania jego predyspozycji wykorzystują różne metody i techniki. Rozmowa o pracę coraz rzadziej przyjmuje postać zwykłej pogadanki, za to popularność zdobywają metody jak:

Rozmowa kwalifikacyjna
  • Niestandardowe pytania
    Pytania pokroju "Ile okien jest w San Francisco?" czy "Ile razy mijają się wskazówki zegara w ciągu dnia?" stosuje się po to, by zobaczyć, jak kandydat zachowuje się w sytuacji nieprzewidzianej. Najważniejsza nie jest w nich odpowiedź, a podejście do jej sformułowania. Co ciekawe, przez ostatnie lata takie metody stosowali pracodawcy jak Google czy Netflix, jednak powoli zaczęli się z nich wycofywać, ponieważ wprowadzały one niepotrzebny zamęt i okazały się nieskuteczne.
  • Testy zupy
    Metoda stosowana przez Thomasa Edisona. Wynalazca i biznesmen stawiał przed kandydatem zupę i obserwował, czy najpierw spróbuje on jej smaku czy może użyje stojących obok przypraw. Osoby, które wybierały opcję drugą były odrzucane, ponieważ z góry osądzali danie o brak smaku, a przecież nie dysponowali żadnymi danymi na jego temat. Edison uznawał to za bezrefleksyjność i zamknięcie na innowacje, czyli cechy, których nie potrzebował u swoich współpracowników.
  • Drama
    Drama to nic innego jak odgrywanie scenek. Przykładowo osoba aplikująca na stanowisko handlowca, proszona jest o przygotowanie się do scenki, w której będzie musiała sprzedać produkt czy usługę firmy.
  • Casa Study
    Studium przypadku zwane "Case Study" to analiza wybranej sytuacji zawodowej np. kandydat na dane stanowisko ma przedstawić konkretny problem i swoje podejście do jego rozwiązania. Musi wówczas użyć wiedzy i doświadczenia.
  • Assessment Centre
    Sesje AC mają za zadanie ocenienie kandydatów na podstawie jasno określonych kryteriów, które badane są podczas dyskusji, symulacji lub prezentacji. Badane są wówczas umiejętność rozwiązywania problemów, komunikatywność oraz opanowanie. Współczesne rekrutacje niejedno mają imię, zawsze warto się do nich przygotować, a staje się to konieczne wówczas, gdy wiesz, że będziesz musiał odegrać scenkę lub wygłosić prezentację na swój temat.

Trendy w rekrutacji - tak mogą wyglądać rozmowy kwalifikacyjne?

Dzisiejsze rozmowy kwalifikacyjne wyglądają całkiem inaczej niż spotkania o pracę naszych rodziców czy dziadków. Po pierwsze, odbywają się o wiele częściej, bowiem powstały nowe zawody, a dzisiejszy pracownicy nie związują się z jednym miejscem pracy, tylko szukają takiego, które sprosta ich oczekiwaniom i potrzebom. Po drugie, rozmowa nie ma jedynie na celu wyłonienia jednego kandydata, ale i sprawdzenie jego możliwości i umiejętności.
Samym procesem rekrutacji zajmują się wykwalifikowani specjaliści, którzy wiedzą jak sprawdzić kandydata na dane miejsce pracy. W celu poznania jego predyspozycji wykorzystują różne metody i techniki. Rozmowa o pracę coraz rzadziej przyjmuje postać zwykłej pogadanki, za to popularność zdobywają metody jak:

Rozmowa kwalifikacyjna
  • Niestandardowe pytania
    Pytania pokroju "Ile okien jest w San Francisco?" czy "Ile razy mijają się wskazówki zegara w ciągu dnia?" stosuje się po to, by zobaczyć, jak kandydat zachowuje się w sytuacji nieprzewidzianej. Najważniejsza nie jest w nich odpowiedź, a podejście do jej sformułowania. Co ciekawe, przez ostatnie lata takie metody stosowali pracodawcy jak Google czy Netflix, jednak powoli zaczęli się z nich wycofywać, ponieważ wprowadzały one niepotrzebny zamęt i okazały się nieskuteczne.
  • Testy zupy
    Metoda stosowana przez Thomasa Edisona. Wynalazca i biznesmen stawiał przed kandydatem zupę i obserwował, czy najpierw spróbuje on jej smaku czy może użyje stojących obok przypraw. Osoby, które wybierały opcję drugą były odrzucane, ponieważ z góry osądzali danie o brak smaku, a przecież nie dysponowali żadnymi danymi na jego temat. Edison uznawał to za bezrefleksyjność i zamknięcie na innowacje, czyli cechy, których nie potrzebował u swoich współpracowników.
  • Drama
    Drama to nic innego jak odgrywanie scenek. Przykładowo osoba aplikująca na stanowisko handlowca, proszona jest o przygotowanie się do scenki, w której będzie musiała sprzedać produkt czy usługę firmy.
  • Casa Study
    Studium przypadku zwane "Case Study" to analiza wybranej sytuacji zawodowej np. kandydat na dane stanowisko ma przedstawić konkretny problem i swoje podejście do jego rozwiązania. Musi wówczas użyć wiedzy i doświadczenia.
  • Assessment Centre
    Sesje AC mają za zadanie ocenienie kandydatów na podstawie jasno określonych kryteriów, które badane są podczas dyskusji, symulacji lub prezentacji. Badane są wówczas umiejętność rozwiązywania problemów, komunikatywność oraz opanowanie. Współczesne rekrutacje niejedno mają imię, zawsze warto się do nich przygotować, a staje się to konieczne wówczas, gdy wiesz, że będziesz musiał odegrać scenkę lub wygłosić prezentację na swój temat.

Witryna Na-etacie.pl wykorzystuje pliki cookies w celach analitycznych, reklamowych i do realizacji usług. Pliki cookies będą zapisywane w pamięci Twojego urządzenia zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies znajdziesz w  polityce cookies.
Witryna Na-etacie.pl wykorzystuje pliki cookies w celach analitycznych, reklamowych i do realizacji usług. Pliki cookies będą zapisywane w pamięci Twojego urządzenia zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies znajdziesz w  polityce cookies.