Kij i marchewka - czy to skuteczna metoda? | na-etacie.pl
issue
Dziękujemy
Wiadomość została wysłana
Wyślij nam wiadomość
Adres email Podaj email Niepoprawny format adresu email
W czym możemy pomóc? Wpisz treść zgłoszenia
Kij i marchewka - czy to skuteczna metoda?

Kij i marchewka - czy to skuteczna metoda? Jak chwalić i krytykować w pracy?

Jak chwalić i krytykować w pracy?

Rzeczywistość w miejscu pracy nigdy nie jest drogą usłaną różami - pracownik doświadcza na niej zarówno porażek, jak i sukcesów. Powinny im towarzyszyć konstruktywne komentarze ze strony przełożonego, czyli pochwała lub krytyka. Jednak informację zwrotną trzeba umieć dawać.
Są dwie najważniejsze zasady, gdy przychodzi kogoś skrytykować i pochwalić. Pierwsza brzmi: "Chwal głośno, krytykuj w cztery oczy", a druga: "Pamiętaj, że powinny dotyczyć one pracy, a nie człowieka". W obydwu przypadkach rozmowa ma doprowadzić do zmotywowania osoby, a nie wpędzić ją w poczucie winy.
Zobacz: Czy ma Pan/Pani jakieś pytania? " O co musisz zapytać na rozmowie o pracę?

Feedback
  • Jak chwalić w pracy?
    Chyba nie ma osoby, która nie lubi komplementów i docenienia. Jednak chwalić trzeba umieć. Każda pochwała powinna być szczera i dotyczyć czynu, a nie osoby. W przeciwnym wypadku odbiorca komplementów mógłby poczuć się skrępowany. Przykładowo, nie mówisz pracownicy: "Świetna z ciebie babka", a "Projekt, który wykonałaś jest perfekcyjny i widać, że włożyłaś w niego dużo pracy". Pamiętaj, że chwalenie poprawia humor nie tylko osobie, do której kierowane są pozytywne słowa, ale i tej, która je wymawia.
  • Jak krytykować w pracy?
    Krytykowanie pracownika zawsze powinno odbywać się w cztery oczy. Jeśli zaczniesz wytykać mu błędy na forum, wpędzisz go w poczucie zażenowania i publicznego upokorzenia. Sam natomiast możesz zostać posądzony o chęć wyładowania złości. Krytyka ma na celu poprawienie błędów i zmotywowanie do pracy, a nie ośmieszenie. Podobnie jak w przypadku chwalenia, pamiętaj, że tematem są czyny, a nie osoba. Krytykujesz coś, a nie kogoś. Nie możesz wskazywać na wady czyjejś osobowości. Konstruktywna krytyka ma zawierać prawidłowe rozwiązanie problemu, dlatego powiedz pracownikowi, jak powinien poprawnie wykonać swoje zadanie. Swoją wypowiedź zakończ pozytywnym akcentem np. "Dalej będziemy współpracować i sobie pomagać", a nie czymś w stylu: "Wiesz, gdzie dałeś ciała, więc idź to popraw".
    Zobacz: Staż zawodowy – jak go wykorzystać i gdzie go odbyć? Lepsza jest mała firma czy znana korporacja?
    Zarówno krytyka, jak i pochwała są czymś niezbędnym, jednak osoby na kierowniczych stanowiskach powinny stosować ją rozważnie i prawidłowo, w przeciwnym wypadku wywołają więcej szkody niż korzyści i postawią Twój profesjonalizm pod znakiem zapytania.

Kij i marchewka - czy to skuteczna metoda? Jak chwalić i krytykować w pracy?

Jak chwalić i krytykować w pracy?

Rzeczywistość w miejscu pracy nigdy nie jest drogą usłaną różami - pracownik doświadcza na niej zarówno porażek, jak i sukcesów. Powinny im towarzyszyć konstruktywne komentarze ze strony przełożonego, czyli pochwała lub krytyka. Jednak informację zwrotną trzeba umieć dawać.
Są dwie najważniejsze zasady, gdy przychodzi kogoś skrytykować i pochwalić. Pierwsza brzmi: "Chwal głośno, krytykuj w cztery oczy", a druga: "Pamiętaj, że powinny dotyczyć one pracy, a nie człowieka". W obydwu przypadkach rozmowa ma doprowadzić do zmotywowania osoby, a nie wpędzić ją w poczucie winy.
Zobacz: Czy ma Pan/Pani jakieś pytania? " O co musisz zapytać na rozmowie o pracę?

Feedback
  • Jak chwalić w pracy?
    Chyba nie ma osoby, która nie lubi komplementów i docenienia. Jednak chwalić trzeba umieć. Każda pochwała powinna być szczera i dotyczyć czynu, a nie osoby. W przeciwnym wypadku odbiorca komplementów mógłby poczuć się skrępowany. Przykładowo, nie mówisz pracownicy: "Świetna z ciebie babka", a "Projekt, który wykonałaś jest perfekcyjny i widać, że włożyłaś w niego dużo pracy". Pamiętaj, że chwalenie poprawia humor nie tylko osobie, do której kierowane są pozytywne słowa, ale i tej, która je wymawia.
  • Jak krytykować w pracy?
    Krytykowanie pracownika zawsze powinno odbywać się w cztery oczy. Jeśli zaczniesz wytykać mu błędy na forum, wpędzisz go w poczucie zażenowania i publicznego upokorzenia. Sam natomiast możesz zostać posądzony o chęć wyładowania złości. Krytyka ma na celu poprawienie błędów i zmotywowanie do pracy, a nie ośmieszenie. Podobnie jak w przypadku chwalenia, pamiętaj, że tematem są czyny, a nie osoba. Krytykujesz coś, a nie kogoś. Nie możesz wskazywać na wady czyjejś osobowości. Konstruktywna krytyka ma zawierać prawidłowe rozwiązanie problemu, dlatego powiedz pracownikowi, jak powinien poprawnie wykonać swoje zadanie. Swoją wypowiedź zakończ pozytywnym akcentem np. "Dalej będziemy współpracować i sobie pomagać", a nie czymś w stylu: "Wiesz, gdzie dałeś ciała, więc idź to popraw".
    Zobacz: Staż zawodowy – jak go wykorzystać i gdzie go odbyć? Lepsza jest mała firma czy znana korporacja?
    Zarówno krytyka, jak i pochwała są czymś niezbędnym, jednak osoby na kierowniczych stanowiskach powinny stosować ją rozważnie i prawidłowo, w przeciwnym wypadku wywołają więcej szkody niż korzyści i postawią Twój profesjonalizm pod znakiem zapytania.


Pozostałe artykuły

Witryna Na-etacie.pl wykorzystuje pliki cookies w celach analitycznych, reklamowych i do realizacji usług. Pliki cookies będą zapisywane w pamięci Twojego urządzenia zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies znajdziesz w  polityce cookies.
Witryna Na-etacie.pl wykorzystuje pliki cookies w celach analitycznych, reklamowych i do realizacji usług. Pliki cookies będą zapisywane w pamięci Twojego urządzenia zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies znajdziesz w  polityce cookies.